söndag 12 april 2015

Genrep med nya skor inför Ekotrail

Idag var det dags för sista genrepet inför årets första lopp, Ekotrial Österlen. Jag och min numera ganska frekventa löpsällskap, Petter, gav oss iväg till Bökeberg utanför Svedala och drog av 21 km i lagom kuperad terräng. Rundan innehåller ungefär hälften del grusväg och hälften del stigar. Stigarna är hyfsat tekniska på sina ställen med mycket rötter och sten, men mestadels har man känslan av att man flyter fram. Båda kände ganska snabbt att kropparna var trötta efter en period av lite högre belastning i träningen. Petter tränar inför Köpenhamn maraton och mina stora mål för året är ju Full Moon Race i Juli och Kullamannen Ultra i Oktober. Innan det blir det Malmömilen och Ekotrail Österlen. Ekotrail är ju det som varit för ögonen sista tiden. Det blev som sagt en rätt tung tur idag, men miljöerna i Bökeberg är bedårande. Visst, det är en del kalhyggen, men det kommer man sällan ifrån. Löpningen är också väldigt varierad från grusväg till stigar i granskog, bokskog, längs små dammar och stora sjöar. Det är brutala uppförsbackar blandat med långa sega motlut.

Petter smyger fram på de mjuka stigarna

Mycket uppför och mycket rötter

Mest brutala backen på hela rundan. Först ska man upp...

... sen ska man ner igen.

Idag var det dessutom ett test av de nya skorna. När vi sprang Ekotrail-banan för ett tag sedan gick det hål på mina Vivobarefoot Trail Freak och lilltån tittar gärna ut genom detta. Jag testade att springa lite längre i dem några dagar efter Ekotrail-turen, men det funkade inte. Om någon nu skulle få för sig att testa så kan jag berätta att det funkar ganska dåligt att ha en lilltå hängandes utanför skon. Så. Jag gjorde det jag var tvungen till, införskaffade nya trailskor. Det blev faktiskt så att det blev två par. Ett par för att ha till träning och lite kortare lopp och ett par att ha på långturer och på ultraloppen.  För kortare turer landade valet på Merrell Trail Glove 3 och för långdistanserna blev det Merrell Bare Access Trail.

Merrell Trail Glove 3

Merell Bare Access Trail


Varför just Merrell då? Jo, jag har haft ett par tidigare (Sonic Glove) som jag trivdes bra i. Det var i början när jag gick över till en mer naturlig löpning med minimalistiska skor. Det andra skälet är att jag för ett tag sedan införskaffade ett par Merrell Road Glove 2 för de lite längre asfaltsrundorna vilka jag direkt blev väldigt mycket kompis med. Och det tredje skället är att tekniken sitter så bra nu att jag klarar springa riktigt långt utan att förlora den även om jag inte har 100% feedback från underlagt. När man går över till naturlig löpning rekommenderar jag fortfarande att man börjar helt barfota eller med Vivobarefoot och på asfalt.

De nya Trail Glove funkade riktigt bra idag så det får bli dessa nästa lördag på Ekotrail. Ser sjukt mycket fram emot det loppet. Galet fin natur och det första loppet för året är alltid lite speciellt. Förhoppningsvis kan jag återkomma med bättre recensioner på Merrellskorna längre fram.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar