onsdag 14 augusti 2013

Startup

Okej. Vi sparkar igång den här bloggen då. Jag vet inte hur frekvent det kommer skrivas eller om vad riktigt än. Det enda som är helt säkert är att det kommer handla om löpning och framför allt kommer det handla om löpning med tekniken som kallas ”natural running” (eller barfotalöpning, minimalistisk löpning eller arkaisk löpning som det också kallas).

Jag började springa med någon sorts intresse för löpning när jag var ungefär 6 – 7 år gammal. Det var pappa som var den stora idolen (såklart). Han tränade för Malmö maraton. Sedan dess har ett av mina mål i livet varit att springa ett maraton. Jag har sedan dess löptränat mycket, men mycket mer än 10km har jag sällan kommit upp till, mycket därför att kroppen alltid började göra ont efter det.
För ungefär sex år sedan sa mina knän stopp och jag kunde inte springa en meter. Under den värsta perioden kunde jag knappt gå i trappor. Jag var då 28 år gammal. Jag avverkade många läkare och sjukgymnaster och lyckades till sist komma upp till att springa 5 långsamma och smärtsamma kilometrar. Mer är 5 kilometer gick helt enkelt inte.
I sepember 2011 kom dock en av mina närmsta vänner med ett förslag. Dumpa skorna och läs boken ”Born to run”. Sagt och gjort. September, oktober, november och december 2011 blev fyra månader med löpning barfota på Malmös vintriga gator. Efter det har det bara flutit på. I maj 2011 sprang jag Göteborgsvarvet och helgen därpå Kullamannen båda helt utan minsta känning någonstans i kroppen.
Jag är inte den enda som upplevt detta, men upplevelsen jag fick var nästan religiös. Min vision nu är att springa ett internationellt bergsultramaraton, men första målet i närtid är att springa ett maraton.
Så, häng med på min resa. Den kommer innehålla lite om min historia och erfarenheter, lite om människans evolution (doktor i evolutionsbiologi, så jag kan inte låta bli), löpteknik, träning, tankar men kanske framför allt och MYCKET hjärta.

4 kommentarer:

  1. Spännande! Önskar att få reda på mer om tekniken bakom barfotalöpningen :)
    Kul blogg..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentar Malin. Finns du i Malmötrakten hjälper jag gärna till med tekniken. Vi har en liten löpgrupp som ses ibland och kör lite teknik till de som vill. Alla nivåer finns i gruppen. Kolla in på https://www.facebook.com/groups/619337121417810/

      Radera
  2. Bra initiativ Marcus! Sedan ett år tillbaka springer jag med "barfotaskor" efter att ha läst "Born to Run" och det är så mycket roligare och går mycket bättre. I juni sprang jag för första gången 19 km vilket är 9 km mer än jag någonsin sprungit med vanliga skor. Även min storasyster och storebror har bytt löparteknik och skor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentar Karin. Kul att det har gått så mycket framåt för dig. Det var samma här ju, "Born to run" och nu löpning som är så mycket mer än att bara springa. Kul att ha dig med här och kan utbyta erfarenheter.

      Radera