onsdag 28 augusti 2013

Första ultradistansen!

Okej. Då var det gjort. Jag har anmält mig till mitt första ultralopp. Den 26 oktober är det dags för Markusloppet, 5 mil längs Skåneleden från Skrylle utanför Lund till Genarp och tillbaka igen.
Förra året sa jag till mig själv att jag skulle springa Markusloppet i år. När anmälan nu öppnade fick jag nästan kalla fötter. Är jag redo? Å andra sidan, kommer man någonsin känna sig redo? Det är bara att hoppa.

Tankarna är många. Jag har aldrig sprungit så långt och aldrig varit ute mer än i 3 – 3.5 timmar i sträck. Hur kommer kroppen reagera? Jag måste äta och få i mig mycket energi. Men hur mycket och vad? Vad packar man i ryggsäcken?

Att jag klarar det är jag övertygad om (det måste man vara) och tiden spelar absolut ingen roll. Det enda målet är att komma i mål och att göra det innan maxtiden på 7 timmar. Och det ska jag minsann klara av. 5.30 – 6 timmar siktar jag på. För att jag skulle anmäla mig till loppet hade jag två saker som jag ville fixa, en ny vätskeryggsäck och ett par nya trailskor.

Vattenryggsäcken jag har nu är en gammal Camelback som jag köpte för många år sedan för att ha när jag cyklade MTB. Det finns inga fickor att prata om och dessutom ser slangen ut som en mindre algodling. Efter att ha läst runt en hel del på nätet och tittat på en del recensioner på YouTube föll valet på en Ultraspire Surge. Den hade det jag letade efter. 2 liters vattensäck, plats för något extra klädesplagg som jacka och handskar, en stor ficka fram för näring, mobil, kamera och liknande och en ficka fram för t.ex. en liten flaska. Jag har inte fått den än och en recession kommer när jag testat den.

Ultraspire Surge (bild från www.trailcore.com)

Trailskor har jag inga. Jag fick ju slänga mina Merrell Sonic Glove som jag slet ut i somras och mina Vivobarefoot Stealth som jag köpte är uteslutande asfaltskor med helt plan sula (som för övrigt är de bästa skor jag haft). Det har gått mycket pengar till löpningen sista tiden och ett par nya Trailskor finns inte riktigt med i årets budget. MEN, det löste sig fint ändå eftersom Roger på Fotkultur, som också är distributör av Vivobarefoot, var helt fantastisk och sponsrade mig med ett par Vivobarefoot Breatho Trail. Det är i stort sett samma sko som Vivobarefoot Stealh, men med mer skydd för foten och framför allt bra dubbar. De har fått mycket bra betyg i tester av trailskor och jag kan knappt bärga mig att få komma ut och testa dem ordentligt. Även dessa kommer jag göra en recension av framöver.

Vivobarefoot Breatho Trail. 


Så, efter att ha köpt vattenryggsäck och blivit sponsrad med ett par skor är det liksom inte så mycket att orda om. Ta tjuren vid hornen och kör din första ultra påg. Dags att leverera. Jag misstänker att det kommer bli en del tjat om Markusloppet här framöver, men det får ni ta. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar