onsdag 4 september 2013

Rescension: Vivobarefoot Stealth.

Jag tänkte titta på de saker jag använder i min löpning och ge lite recensioner här på bloggen. Jag börjar med ett par skor och när jag tittar på skor kommer jag titta på 6 olika saker; helhetsintryck, material, stödfunktion, kvalitet, svaghet och pris. Alla parametrar kommer jämföras med att springa helt barfota.

Först ut är ett par Vivobarefoot Stealth som jag ganska nyligen införskaffade. Jag har sprungit ungefär 10 mil med dem, både på torrt och vått underlag. Jag har i vanliga fall 43 i skostorlek, men dessa är storlek 45 och jag har ungefär 2 cm fram till kanten på skon med min stortå. Detta för att ge bra med plats för tårna att arbeta inne i skon. Skorna kommer med en innersula som dock åkte ut efter första rundan, dels för att skorna är gjorda att användas utan innersula och dels för att förbättra barfotakänslan ytterligare.


Helhetsintryck:

För att ha namnet Stealth har dessa skor en helt galet neongul färg. Kanske inte mitt förstaval, men det är det finns och påverkar ju inte löpningen så mycket. Man lär ju dock synas bra i höst- och vinterrusket. Skorna är lätta och känns gedigna när man håller dem i handen.

Material:

Ovansidan på skon är gjort av mesh och andas väldigt bra. Om det är blött och vatten kommer in i skon rinner det snabbt ut och man behåller värmen bra, vilket verkar lovande inför vintern. Sulan ska, enligt försäljaren, vara en blandning mellan uttjänta bildäck och gamla PET-flaskor. Vivobarefoot ska tydligen ha hittat en riktigt bra blandning för att ge skon riktigt bra känsla och för att göra sulan slittålig. Dessutom är jag en stor förespråkare av miljöanpassade och/eller återvunnet material. Ett stort plus för skon. Sulan har noll i drop, vilket innebär att sulan är lika tjock fram som bak. Den är dessutom väldigt mjuk, följsam och tunn, vilket gör att den ger mig den bästa barfotakänslan jag haft med ett par skor på fötterna.

Stödfunktion:

Jag vill ha skor som inte ger något stöd eftersom jag vill att foten ska få göra sitt jobb och arbeta med ojämnheter obehindrat. Skon är otroligt mjuk och formlig och foten får jobba fritt med ojämnheten och är inte hindrad av stöd från skon. Som alltid ger en gummisula en del motstånd när den ska böjas när foten lämnar marken, men det är näst intill försumbart här. Tåboxen längst fram på skon är väl tilltagen och ger gott om utrymme för tårna att spreta och arbeta i när jag springer. Detta är något som jag upplevt andra skor kan ha lite problem med, så även lite kraftigare Fivefingers, där konstruktionen med att innesluta varje tå för sig ger en extra ”fasthet” vilket jag upplever hindrar tårna lite i sitt arbete.  

Vivobarefoot Stealth är oerhört mjuk och följsam, både på bredden och längden.

Kvalitet:

Efter enbart 10 mil och inte så lång tid är det svårt att säga något om den långsiktiga hållbarheten på skorna. Dock känns det som att materialet i skor är av bra kvalitet. Hittills har jag inte sett några limningar som börjat släppa eller tyg som börjar slitas. Sulan verkar också, som jag nämnde innan, ha en väldigt bra gummiblandning som ska göra att den inte slits så fort. Efter 10 mil ser jag inte tillstymmelse till slitage, vilket man ganska snabbt brukar kunna skönja på skor. Enligt försäljaren skulle jag inte kunna slita ut sulan på ett bra tag. Jag slog vad med honom om det och vi får se vem som vinner det vader. Det enda som jag skulle säga är av lite sämre kvalitet är skosnörena. Redan nu börjar dessa fransa sig på vissa ställen, vilket jag kan tycka är lite dåligt, men det är snören och de slits.

Svaghet:

Hittills har jag inte hittat några större svagheter på skon (förutom skosnörena då). Det enda som jag har lite funderingar över när det gäller designen på skon är utformningen på tungan. I mitt tycke är den lite väl kort och sladdrig. Jag har inte haft några problem med den när jag springer, men har en känsla av att den skulle kunna glida ner och ge lite bekymmer när man kommer upp i lite längre sträckor. Det längsta sammanhängande jag hittills sprungit i skon är 16 km och det ska bli intressant att se hur den beter sig när man kommer upp i 30-40 km.

Tungan har en tendens att glida ner lite när man snörar eftersom den är väldigt kort och sladdrig.

Pris:

Jag köpte mina skor hos Fotkultur i Malmö för 1250:-. Det är väl ett ganska normalt pris för ett par löparskor (om man bortser från budgetvarianterna på Intersport och Stadium). Man kan säkert hitta dem billigare på nätet, men jag föredrar att testa skorna när jag köper dem.


Sådär. Det var Vivobarefoot Stealth. Det finns säkert en hel massa till att säga om dessa skor, men jag stannar där. Har ni frågor ska jag försöka svara på dem så gott jag kan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar