fredag 3 januari 2014

Nytt år, ny klocka

Jag under ganska lång tid nu funderat på att skaffa en klocka med GPS och pulsband. Jag har faktiskt funderat på det över ett år. Men nu, i mellandagarna, slog jag till och skaffade en.

Anledningarna till att det tagit så lång tid att skaffa en är flera. För det första har jag inte riktigt sett poängen med att skaffa en klocka för flera tusen när jag har en som fungerar utmärkt. Jag har inte riktigt sett behovet av att ha puls och GPS i klockan tillsammans med en massa lull-lull. Det jag är intresserad av är hur länge jag sprungit och för att kunna räkna ut genomsnittliga kilometertiden. En andra anledning till att det tagit så hemskt lång tid är att jag tröttnat så fort jag försökt välja klocka. Vilken djungel. Utbudet är överväldigande och det finns så mycket funktioner, märken, modeller, färger, material...jag har helt enkelt tröttnat innan jag hunnit till stadiet där jag skulle välja klocka. En tredje anledning är att jag har haft svårt att motivera ett klockinköp på typ 3000:- när jag har en utmärkt löpklocka för 500:-.

Min nuvarande klocka, en Pro Marathon Runner för 500:-. Tar tiden, lite intervaller och visar vad klockan är. Har varit riktigt nöjd med den.

Under 2013 har dock min löpning tagit sig nya vägar. Jag har insett att jag och min kropp klarar så otroligt mycket mer än vad jag någonsin vågat hoppas på. Under 2013 har jag bl.a. sprungit två lopp i Salomon Trail Tour, under sommaren dubblade jag mängden löpning mot vad som är normalt för mig och i oktober sprang jag mitt första ultramaraton genom att klara Markusloppets 50km (och dessutom må oförskämt bra i mål). Jag har börjat springa mer terräng, vilket innebär att jag inte alltid vet hur långt jag springer och inte helt sällan är jag och snurrar bland djur- och ridstigar ute i skogen och har ingen aning om var jag är. Min löpning har helt enkelt tagit nya proportioner och visionerna börjar nu bli mål.

Men vilken ska jag ha då? Många av mina vänner har puls/GPS-klockor och tipsen och råden var lika många som de som tillfrågades, de flesta pekade dock på Garmin och Polar. MEN, jag fick alltid samma fråga tillbaka. Vad är du ute efter?

Kraven jag hade var att det, förutom det basala som klockslag och tidmätning, skulle finnas pulsmätning, GPS, "smul-karta" och kompass. Efter lite googlande och surfande fastnade jag snabbt för Suunto Ambit2, den hade vad jag var ute efter. Jag läste en lång och uttömmande recension på DC Rainmaker och bestämde mig ganska snabbt för att köpa en Suunto Ambit2 S. Skillnaden mellan Ambit2 och Ambit2 S är att den senare inte har barometrisk mätning, d.v.s. jag får inte perfekt mätning av höjd och väderskiftningar. Det kan jag leva med, dels eftersom jag fortfarande får höjdmätning genom GPSen och dels för att jag är en plattlänning som spenderar den mesta tiden i löparskorna i relativt platta Skåne.

Dagarna innan julafton bestämde jag mig alltså för att en klocka modell mer avancerad skulle införskaffas. Dagarna efter julafton skulle den inhandlas. Så klart är det billigare på nätet, men då måste jag vänta, det funkar inte. Så, efter lite sökning hittade jag den i två butiker i Malmö. Jag begav mig till Malmö Outdoor och fick där ett bra pris. Någon hundralapp över nätpris, men helt klart värt det för att slippa väntan och framför allt för att stödja lokala handeln så vi får lite trevliga butiker kvar i stan.

Jag har testat klockan två gånger och den sitter riktigt bra på armen och pulsbandet känner jag inte ens att jag har (jag har aldrig sprungit med pulsband tidigare). Det finns hur mycket lull-lull som helt i klockan och jag har inte börjat sätta mig in i allt. Dock kan jag säga redan nu att klockan har hittat GPS-signal på under 2 sekunder varje gång jag testat den (mitt inne bland Malmös höghus) och under löpturerna i stan är GPSen otroligt precis. Batteritiden är 8 timmar med standard GPS-mätning med en punkt varje sekund, men detta kan ställas om till en mätpunkt var 10:e eller 60:e sekund, vilket gör att man kan få en batteritid på upp mot 20 timmar. Dessutom har Suunto satsat på något jag gillar lite, ett helt community som utvecklar appar till klockan för olika funktioner. Det är bara att välja och vraka, eller göra sina egna. Jag ser fram emot att pilla mer med det.






Jag ska försöka mig på en egen recension när jag testat klockan lite mer.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar